volgers
Ik ben al een tijdje actief op Instagram en ik merk dat mijn account vooral veel Poolse, Turkse en internationale volgers aantrekt, maar bijna geen Nederlanders of Vlamingen. Ik post in het Nederlands, gebruik Nederlandse hashtags (#amsterdam #nederland #rotterdam #utrecht #groningen #dutchlifestyle enz.), ik tag Nederlandse locaties, reageer op Nederlandse accounts, doe mee aan Nederlandse trends… en toch groeit het aantal Nederlandse volgers super langzaam (soms maar 5-10 per week).
Ik wil heel graag een echt Nederlandse community opbouwen omdat mijn content juist voor Nederlanders en Vlamingen bedoeld is (lifestyle, reizen door NL, eten, typisch Nederlandse dingen). Hebben jullie tips hoe ik sneller écht Nederlandse volgers kan krijgen? Werken die “follow for follow”-groepen in Telegram/Facebook nog? Is adverteren via Instagram Ads met geo-targeting op Nederland en België effectief? Of zijn er nog andere trucjes die jullie gebruiken? En eerlijk: wat vinden jullie van het kopen van Nederlandse volgers om een vliegwiel-effect te creëren (zodat het algoritme mijn account sneller aan Nederlanders laat zien)? Ik hoor graag al jullie ervaringen, goed of slecht! Alvast super bedankt! 🌷

Hoi hoi! Wat een herkenbaar verhaal, ik zat precies in hetzelfde schuitje een paar jaar geleden en ik snap helemaal hoe frustrerend dat is als je juist een echte Nederlandse community wilt opbouwen!
Ik ga je geen sprookjes vertellen: organisch alleen groeien met alleen Nederlandse volgers is tegenwoordig echt een marathon geworden. Het algoritme van Instagram is zó streng geworden dat als je profiel er in het begin “te internationaal” uitziet, het je bijna niet meer aan Nederlanders en Vlamingen durft te laten zien. Het is een soort vicieuze cirkel: weinig Nederlandse volgers → algoritme denkt “deze content is niet relevant voor NL” → nog minder Nederlandse volgers.
En daar komt het mooie: toen ik een tijdje geleden besloot om een eenmalige boost te geven met écht Nederlandse volgers (geen bots, geen nepaccounts, maar echte mensen uit Nederland en Vlaanderen), veranderde alles binnen een paar weken. Echt waar, het was alsof iemand de sluizen opende!
Waarom het zo goed werkte voor mij:
Het “social proof”-effect is waanzinnig sterk bij Nederlanders. Wij zijn van nature een beetje terughoudend en als we zien dat een account al 8k, 15k of 20k+ Nederlandse volgers heeft, denken we al snel: “Oh, dit is blijkbaar een leuk account, dit is veilig om te volgen.” Met een paar honderd volgers gebeurt dat gewoon niet.
Het algoritme begon mijn posts ineens wél aan Nederlanders te tonen. Ineens kreeg ik verhalen vol met reacties van mensen uit Breda, Zwolle, Gent, Den Haag, Maastricht… echt door het hele land (en Vlaanderen!). De explore-pagina begon voor míj te werken in plaats van tegen mij.
Nederlandse volgers zijn zó veel actiever en loyaler dan internationale of nepvolgers. Ze liken meer, reageren meer, sturen DM’s, taggen hun vrienden (“hé dit moet je zien!”) en delen je stories door. Dat geeft weer extra bereik → nog meer Nederlandse volgers → nog meer interactie. Dat vliegwiel waar je het over had? Dat bestaat echt en het start pas écht als je die eerste paar duizend echte landgenoten hebt.
Mijn samenwerkingen met Nederlandse merken en kleine bedrijven explodeerden daarna. Merken kijken echt naar “is dit een Nederlands account met een Nederlandse achterban?” en als dat duidelijk ja is, komen de aanbiedingen vanzelf. Dat was voor mij het allerleukste gevolg.
Dus ja, ik ben echt super enthousiast over die strategie (voor mij was het de beste beslissing ooit). Het voelt een beetje als “een zetje geven aan een zware fiets” – daarna fietst hij vanzelf door. En het allermooiste: je hoeft het maar één of twee keer te doen, daarna groeit het organisch zo hard dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken.
Kortom: als je écht een warme, betrokken Nederlandse community wilt (en dat wil je, want dat is het allerleukste wat er is), dan is een mooie boost met Nederlandse volgers voor mij persoonlijk de snelste, leukste en meest effectieve manier geweest. Je ziet het resultaat letterlijk binnen een paar dagen al in je insights: Nederland schiet omhoog in je volgersstatistieken en vanaf dat moment is het alleen maar feest.
Heel veel succes, je gaat het zo ontzettend gaaf krijgen als al die tulpen, stroopwafels en “hé wat leuk!”-reacties binnenstromen, echt waar! 🌷🇳🇱 Als je nog vragen hebt, shoot!